Krmiči holubů, nebo šedí panteři?

Naše videa

Za císaře pána

Ako sa varia halušky

Co vidím z okna ložnice

Dolina


Chvilka poezie

  • english

Zrozeni k nákupu

Úvodní stránka » Zrozeni k nákupu

„Spojené státy jsou nejvíce spotřebitelsky orientovaná společnost na světě… Explodovaly spotřebitelské úvěry a zhruba jeden a půl miliónu domácností ročně zbankrotuje… Odhaduji, že průměrný dospělý si pořídí 48 kusů nového oblečení ročně. Američani vlastní víc televizorů než obyvatelé jakékoli jiné země – skoro jeden televizor na osobu…Masové zírání na televizi má také za následek bezprecedentní zásah reklamou. Ta pronikla daleko za televizní obrazovky, doslova do všech společenských institucí a do celého veřejného prostoru…

Tvůrci této kultury – firmy produkující, prodávající a inzerující spotřební zboží – nyní zaměřují svůj pohled na děti…. Dříve děti poutaly málo zájmu reklamních agentur a byly oslovovány spíše prostřednictvím svých matek. To se změnilo. Děti a teenageři jsou teď středobodem americké spotřební kultury. Rozhodují o zájmu, tvořivosti a dolarech inzerentů. Jejich chutě ovládají trendy trhu. Jejich názory formují strategie značek. Zatím si jen málo dospělých uvědomuje rozměry této změny a její dopad na budoucnost našich dětí a naší kultury…

Američani se chytili do cyklu práce a spotřeby, v němž kompenzací za více odpracovaných hodin je vzrůstající materiální životní úroveň. Lidé začali shromažďovat věci v bezpříkladném množství. Náročné zaměstnání a vzrůstající zadluženost na druhé straně přinesly větší míru stresu a velký tlak na rodinu. Někteří se snažili vykoupit tím, že si najímali různé domácí služby, létali na osvěžující dovolené nebo si třeba našli maséra. To je ale strategie, která opět vyžaduje větší a větší rodinné příjmy…. Američani se museli vyrovnávat se vzrůstajícími cenami základních potřeb jako zdravotní péče nebo vzdělání, stejně jako věcí luxusních, jako značkové zboží, větší auta, výdaje za dovolené a volný čas. Výlet do Disneylandu se stal sice drahou, ale nezbytnou společenskou normou…

Sledovala jsem ale i milióny lidí, kteří vystoupili z tohoto cyklu práce a spotřeby. Vybrali si raději možnost pracovat míň, míň utrácet a žít prostším životem. … Jenže jsem zjistila, že mezi nimi skoro nejsou lidé, kteří vychovávají děti…. Děti se staly spojením mezi spotřebním trhem a domácnostmi, spojením mezi inzerenty a rodinnou peněženkou. Mladí lidé jsou pokladnicí spotřebitelských vědomostí a znalostí. Jsou první, kdo přijímají a dychtivě využívají mnoho nových technologií. Jsou těmi členy domácnosti, kteří mají vášnivé spotřebitelské tužby, jsou připoutáni k různým výrobkům, značkám a nejnovějším trendům. Svět dětí se stále více odvíjí od konzumu, protože značky a výrobky rozhodují o tom, kdo je „in“ nebo „out“, kdo si zaslouží mít přátele, jaký je jeho společenský status….

Martin Lindstrom, jeden z předních světových odborníků na značky, tvrdí, že 80% globálních značek zboží se neobejde bez strategie pro tweens (Tweens je marketingová kategorie zahrnující děti zhruba mezi první třídou a věkem 12 let.). Nemluví jen o produktech jako je jídlo, hudba nebo móda, ale i o věcech, o nichž se vždycky myslelo, že jsou jen pro dospělé, jako je spotřební elektronika, hotely nebo auta. Například zjistil, že 40% městských „tweens“ po celém světě má silný vztah k nějaké značce auta nebo že 30% rodičů se jich ptá na radu při koupi vozu…“

Juliet Schor – Zrozeni k nákupu: Komercializované dítě a nová spotřebitelská kultura.

Komentáře

  1. S těmi dětmi to sedí. Ale to už se v záp. zemích ví zhruba přes 15 let.

  2. Je to šílené, ale věřím tomu. Bohužel naši mladí lidé se k tomuto trendu blíží.