Krmiči holubů, nebo šedí panteři?

Naše videa

Za císaře pána

Ako sa varia halušky

Co vidím z okna ložnice

Dolina


Chvilka poezie

Uvědomělý spotřebitel

Úvodní stránka » Uvědomělý spotřebitel

Jistě, slovo uvědomělý má pro české ucho podivný zvuk. Jenže k němu není žádný vhodný ekvivalent. Buďte tedy uvědomělý spotřebitel, spotřebitel, který ví, co je správné pro něho i pro svět kolem. Nemusíte hned bojovat proti globalizaci nebo proti produkci oxidu uhličitého. Stačí, když zametete chodník a pak se kritickým okem podíváte do své garáže. Prospějete v první řadě své duši.

Je totiž otázka, co člověk skutečně potřebuje. Třeba ve Švédsku jsem si uvědomil jednu věc. Když přijdete k průměrnému Švédovi – který je ze všech hledisek mnohem bohatší než průměrný Čech, zjistíte, že má malý dřevěný domek, nevelkou zelenou zahradu bez bazénu a bez skalky, malou kůlnu se sekačkou na trávu a jízdním kolem, postarší auto většinou švédské značky a poloprázdný byt s omezeným množstvím nábytku, vybavení, ozdob, šatů a knih. Pro Čecha je tohle představa o chatě, ne o bydlení. Možná to není severská uvědomělost, jen důsledek protestantské tradice nebo nedávné chudoby. Ale Češi hromadí věci a taky nepořádek. Průměrný Čech má doma nejméně třikrát tolik věcí než průměrný Švéd. Je proto bohatší nebo šťastnější? Neřekl bych. Taky si neumím představit, že ten nepořádek, co máme kolem sebe, nemá vliv na naše uvažování, na stav naší duše. Neustále sami sebe infikujeme.

(Zajeďte se přesvědčit na sever.)

Komentáře

  1. Marta Ledovka

    Máš – li v hlavě zmatek, tak jdi uklidit ledničku a vyhodit zbytečné věci ze skříní.