Krmiči holubů, nebo šedí panteři?

Naše videa

Za císaře pána

Ako sa varia halušky

Co vidím z okna ložnice

Dolina


Chvilka poezie

Nejvyšší čas myslet na svůj čas

Úvodní stránka » Nejvyšší čas myslet na svůj čas

Čas si vymysleli lidi, aby věděli odkdy dokdy a co za to. Jan Werich

Dá se předpokládat, že už nesnesete takovou zátěž, jako před pětadvaceti lety. Máte nejvyšší čas se naučit s časem líp zacházet a ušetřit si desítky či stovky hodin ročně. Stovky hodin, během kterých si můžete vařit kafe (nezdravé), dát si v kantýně něco sladkého (fuj), kouřit na chodbě (hrůza), číst si noviny, pilovat si nehty, povídat si s kolegy, prostě žít. Nebo stovky hodin, ve kterých můžete dělat něco důležitého místo nepodstatných hloupostí. Prostě stovky hodin času, kdy si neničíte nervovou soustavu. Jak je získat?

Následující řádky vám určitě přijdou jako každému zřejmé maličkosti. Jenže právě z maličkostí, malých časových úspor se pak skládají ty stovky hodin během roku. A nemusí jít jen o čas. Lepší organizací získáte na klidu, budete mít lepší přehled o své práci a větší klid po práci.

a) Neplánujte víc, než kolik se dá během dne efektivně zvládnout. Snaha naplánovat co nejvíc, nacpat do rozvrhu maximum, nevede k dobrým výsledkům ani k úspoře času, jen zvyšuje vaši psychickou a často i fyzickou zátěž.

b) Zrušte pět různých, současně užívaných systémů připomínek co, kdy a jak máte v plánu udělat. Nejhorší jsou takové ty různé samolepící barevné lístečky, kterými máte polepené celé pracoviště. Snažte se pro plánování používat jen jeden systém. V počítači, v notesu, v elektronickém diáři, v PDA, v telefonu, prostě jen jeden systém. To vám dá přehled a klid, že jste na nic nezapomněli.

c) Naučte se vypínat mobilní telefon. Není nutné, aby vás spolupracovníci obtěžovali i večer nebo v noci. Nemíchejte, pokud je to možné, váš pracovní a soukromý čas. Tím stanovíte hranice, dáte pracovnímu stresu limit. Uklidníte se.

d) Nepracujte za jiné. Mnozí z nás dělají všelijakou práci za méně schopné nebo nezkušené kolegy, protože cítí povinnost, aby práce byla vykonána dobře. Někdy nás prostě kolegové zneužívají. Snažte se to nedělat. Jednak za to nedostanete přidáno a zejména je to krádež času, za který je placen někdo jiný. Trvejte na tom, aby všichni dělali to, co mají.

e) Delegujte jednotlivé úkoly na jiné. Dělba práce zvyšuje efektivitu. Pokud se v něčem kolega vyzná líp než vy, je jen přirozené, aby to udělal. Bude to mít rychleji hotové a s lepším výsledkem. Vy zase uděláte to, čemu rozumíte nejlíp.

f) Naučte se odmítat. Nemůžete každému vyhovět a každé odmítnutí má v sobě něco pozitivního. Když odmítnete něco navíc udělat, získáte čas na jinou práci. Nebo čas na oddech. Říkejte ne kdykoli to neohrozí vaše hlavní poslání nebo kdykoli to může udělat někdo jiný. Nepřidáte si další téma, další starost do hlavy. Je to velmi osvobozující.

g) Existují věci důležité a věci nedůležité. Možná to nevíte, ale ze všeho, co děláte, je opravdu důležitých jen 20%. Těch 20% přináší 80% efektu. Najděte těch 20% důležitých činností a úkolů a máte vyhráno. Nejen že nesmírně stoupne efektivita vaší práce, ale zejména získáte spoustu času. Je totiž velmi mnoho věcí, které nemají praktický význam, ale spotřebují váš čas a nervy. Pracujete pořád a nemáte výsledky. Soustřeďte se na to hlavní. Moc vám to pomůže.

Komentáře

  1. Chcelo by to priklady, co z bezneho denneho programu je skutocne tych 20 % – praca? rodina? cvicenie? citanie? ucenie? oddych? zabava?