Krmiči holubů, nebo šedí panteři?

Naše videa

Za císaře pána

Ako sa varia halušky

Co vidím z okna ložnice

Dolina


Chvilka poezie

Nebezpečně tiché elektromobily

Úvodní stránka » Nebezpečně tiché elektromobily

Na světovém trhu se postupně objevují elektromobily a hybridní auta – a s nimi nový problém. Jedna z jejich výhod, totiž že nedělají žádný hluk, představuje nebezpečí pro běžný provoz. Testy ukazují, že slepec nebo chodec obrácený zády k přijíždějícímu vozu zaregistruje v běžném hluku ulice elektromobil nebo hybridní automobil jedoucí jen na baterie teprve na vzdálenost kolem dvou metrů. To i při relativně malé rychlosti vozu nutně znamená, že pokud slepec vkročí do vozovky, bude přejet. Srovnatelná vzdálenost u auta se spalovacím motorem je zhruba pětkrát delší.

Výrobci aut jsou si problému vědomi a zatím jediné, co je napadlo jako řešení, je prostě zvýšit zase uměle hluk elektromobilů. Protože ale už půjde o hluk uměle vytvořený, vycházející z reproduktorů umístěných třeba v předním nárazníku, objevují se nové skvělé možnosti. Ekologická auta sice nebudou životní prostředí zamořovat zplodinami, zato ale existuje reálná hrozba, že třeba mladí řidiči se budou po městě prohánět v autech hrajících z „bezpečnostních důvodů“ death metal nebo rap. Každopádně zatím to výrobci aut většinou vidí jako skvělou příležitost levně svému vozu přidat nějakou virtuální hodnotu. Například výrobce luxusního hybridu Fisker Karma (na obrázku), který se má brzo začít prodávat, montuje se ve Finsku a stojí 88.000 dolarů, označuje zvuk svého vozu za kombinaci kosmické lodi a formule jedna. Je to zvuk vzešlý ze spolupráce s filmovými zvukaři. Stejnou cestou se prý dala i firma Nissan. Toyota zase spolupracuje se svazem slepců a s úřady, které se starají o bezpečnost provozu. Uvidíme, co z toho vznikne.

Faktem je, že svého času se špatně prodávaly vysavače prachu, které byly tiché. Lidé si podvědomě spojovali hluk s funkcí. Dobře vysává, co dělá kravál. Může se snadno stát, že totéž potká auta. Jisté je, že hlučný vůz vzbuzuje podstatně větší respekt, než auto, které skoro není slyšet. Z tohoto pohledu je hlučnost aut jistý bezpečnostní faktor.

Každopádně je dobře možné, že jako si dnes volíme zvonění mobilního telefonu, v blízké budoucnosti si budeme moci vybrat, jaký zvuk bude mít naše auto. Mám dnes špatnou náladu, auto bude hrát veselou odrhovačku. Je dobře možné, že pomalu jedoucí kolona aut už nebude vydávat monotónní bručení motorů, ale bude mít zvuk pojízdné Matějské pouti. Hrozná představa.

Střízlivější návrhy představují tlačítko na volantu, které pouze stiskneme při průjezdu kolem houfu lidí, jako se dřív zvonilo zvonkem na jízdním kole. Někteří zpozdilci si dokonce myslí, že by bylo nejlepší nechat nová auta tichá. Ovšem zmocní-li se problému marketing automobilek, žádné ticho na ulicích nebude.