Krmiči holubů, nebo šedí panteři?

Naše videa

Za císaře pána

Ako sa varia halušky

Co vidím z okna ložnice

Dolina


Chvilka poezie

Co takhle sám svým pánem?

Úvodní stránka » Co takhle sám svým pánem?

Celý život pracujete pro nějaký podnik a chcete konečně pracovat pro sebe? Máte obavy ze ztráty zaměstnání nebo jste si spočítali, že váš důchod jednou nebude stát za nic? Potřebujete změnu, vaše dosavadní kariéra vám nedělá radost? Na novou kariéru – tentokrát kariéru živnostníka nebo podnikatele – není, jak ukazují zkušenosti, nikdy pozdě. Vezměte si tužku a papír. Nebo si to srovnejte jen v hlavě.

Co s načatým životem?
Tak tedy prvním bodem by mělo samozřejmě být, co se svým životem hodláte udělat. Po čem toužíte a co by se vám líbilo. S druhou půlkou života by měl člověk nakládat s rozmyslem. Samostatná kariéra živnostníka či podnikatele vám totiž může mnohé ze snů splnit – ale stejně vás o některé může obrat. Proto je na místě ne dvakrát, ale sedmkrát měřit, než se dáte do řezání.

Co vlastně umíte
Zejména si musíte na papír srovnat své silné stránky, své úspěchy, co umíte dobře nebo skvěle, čím se můžete chlubit, v čem jste kdy získali ocenění, čemu rozumíte. A také co z toho vás baví, co vás láká a co byste rádi dělali. Dá se totiž rozumně předpokládat, že se vám bude dařit jen v tom, co vás bude bavit. Měli byste mít zkušenosti a základní znalosti v oboru, do kterého se hodláte pustit, v nejhorším případě alespoň skvělý plán, jak takové znalosti rychle získat.

Jaký model na výběr
Taky byste si měli ujasnit, jaký způsob práce by vám nejvíc vyhovoval. Zda práce doma nebo na cestách, v kanceláři nebo venku…

V zásadě máte zhruba tyto možnosti obchodního modelu:
a) domácí podnikání – ke kterému stačí uvolnit stůl nebo místnost a je to
b) v kanceláři, dílně nebo obchodě
c) internetový obchod či podnikání na internetu
d) prodej prostřednictvím aukce – např. na eBay
e) MLM – multi-level marketing

Podnikám doma
Domácí podnikání není úplně přesný výraz. S postupem moderních technických vymožeností, zejména internetu, stále více lidí podniká z domova. Nemusí to být internetový podnik, ale internet vám dovolí být ve stálém kontaktu se zákazníky či spolupracovníky, takže pro mnoho živností již není pronájem kanceláří či provozních prostor potřeba. To má zejména v začátcích mnoho výhod. Ušetříte za kanceláře a sekretářku. Vyzkoušíte, zda je váš podnikatelský záměr dobrý, aniž přijdete o spoustu peněz, pokud náhodou není. Vše, co potřebujete navíc, dopravu, skladové prostory nebo reklamu, si můžete u někoho objednat jako službu, nemusíte hned kupovat auta nebo hledat zaměstnance. Objem podnikání dokážete přizpůsobit svým přáním a potřebám, nejste nuceni za každou cenu vše dělat ve velkém, abyste pokryli velké provozní náklady. Domácí podnik má ale i své nevýhody. Může jím trpět rodina, provoz v obytném domě nebo čtvrti může jít na nervy sousedům a obchodní jednání s důležitými partnery v kuchyni nedělají bůhvíjaký dojem. Ovšem pro začátek je podnikání z domova pro mnoho činností dobré řešení.

V provozovně či kanceláři
Podnikání v pronajatých kancelářích, dílnách nebo obchodě, to je klasický podnikatelský model. Jeho výhodou je bezprostřední kontakt mezi spolupracovníky a zákazníky, větší intenzita práce. Pro některé povahy je ten vymezený čas určený k práci nutností, aby se na práci plně soustředili. Rituál chození do práce, oddělení soukromí a práce, to má taky něco do sebe. Často je to i místo podnikání, co umožňuje úspěch. Cukrárna na rušné ulici v centru asi bude mnohem líp prosperovat než v zapadlé uličce na předměstí. No a nevýhody? Jsou zřejmé. Vyšší startovní náklady, vyšší provozní náklady, potřeba vybavení prostor, personálu, atd. A taky se to nedá provozovat na půl úvazku, když se vám zachce.

Obchod na internetu
Internetový obchod má tu výhodu, že k vám nechodí žádní zákazníci, protože chodí na vaši webovou stránku. Prodáváte jejím prostřednictvím. Internetový obchod má většinu výhod nenáročného podnikání s malými náklady, najímáte jen to, co už bezprostředně potřebujete. Velikost podniku můžete snadno přizpůsobit vašim potřebám, chcete-li podnikat na půl plynu, je to dobře možné. No a v neposlední řadě můžete svými produkty oslovit nejen chodce v jedné ulici, ale doslova na celém světě. Pokud ovšem všechny ty milióny lidí dokážete na svou stránku přitáhnout.

eBay
Svého druhu podmnožinou prodeje na internetu je prodej prostřednictvím aukce na eBay nebo pomocí podobných služeb. Mnoho začínajících podnikatelů to tak ve světě dělá – ovšem ne u nás. Jde o to, že díky eBay s obrovským množstvím návštěvníků ušetříte za vývoj vlastních stránek a získáte zákazníky rovnou. Nevýhodou zase je, že budete čelit veškeré konkurenci.

MLM
Multi-level marketing, to je současně marketingová i distribuční struktura pyramidového charakteru. Má svá pro a proti, ale většinou špatnou pověst. Jednotlivé firemní modely se liší, ale obvykle v nich dobře prosperují jen lidé, kteří jsou blízko vrcholu pyramidy. Všichni dostávají provize z obchodů, které uskutečnili oni a všichni ti, co jsou ve struktuře pod nimi. Ti poslední prodejci dole často spíše prodělávají nebo mají velký problém dosáhnout nějakého významnějšího zisku. Výhodou MLM bývá, že nevyžaduje velké vstupní náklady, pokud se vám podaří být v organizaci blízko centra, můžete i slušně vydělat. Nevýhodou bývá jistá dočasnost úspěchu a fakt, že ve většině případů se zboží prodává podstatně hůř, než se na začátku zdá. Když už do MLM vstoupíte, snažte se nezacházet s přáteli jako se zákazníky, protože byste o ně mohli přijít.

Předpisy
Pokud v nějakém oboru pracujete nebo se o něj zajímáte, pravděpodobně tušíte, zda je to živnost volná, koncesovaná nebo třeba tzv. volné povolání. Živnostenský zákon č. 455/1991 Sb. říká jmenovitě, které obory jsou z působnosti zákona vyňaty a tedy být živností nemohou. Všechny ostatní můžete provozovat – pokud splníte různé požadované podmínky, například kvalifikaci, získáte souhlas specializovaného úřadu např. z oboru technických norem, apod. Je ale velmi mnoho oborů, kde není k získání živnostenského oprávnění třeba nic. Totiž kromě čistého trestního rejstříku a potvrzení o bezdlužnosti. To vám vydá místně příslušný finanční úřad, pokud nedlužíte státu na daních.

Obchodní plán
V každé knížce o začátku podnikání nebo o zakládání firem figuruje jako klíčová modla obchodní plán, případně business plan. Skutečnost je taková, že žádný nepotřebujete, většina malých firem a drobných živnostníků žádný nemá a ani třeba neví, co to je. Faktem ale je, že když jej mít budete, lépe si uvědomíte všechny podstatné souvislosti, zamyslíte se nad svými cíli, lépe posoudíte, jak se k nim blížíte, a konec konců jej budete moci ukázat těm, kdo vaše podnikání případně budou financovat. Je to prostě dokument, s jehož pomocí můžete lépe předvídat či plánovat budoucnost.

Co obsahuje? Jednoduše všechno podstatné pro definici vašeho podnikání. Položte si několik základních otázek. Z nich jasně pochopíte, co do plánu napsat.
a) Co vlastně máte za nápad?
b) Jak tenhle váš nápad koresponduje s potřebami lidí, tedy zákazníků?
c) Jaký obchodní model vám bude nejlépe vyhovovat?
d) Jaké jsou přednosti vašeho výrobku či služby, co zákazníkům přinese?
e) Jak se o vás dozvědí vaši zákazníci?
f) Jakým způsobem budou zákazníci nakupovat a jak vám budou platit?
g) Jaké budou vaše náklady na provoz?
h) Kolik peněz potřebujete do začátku a jak je získáte?
i) Jak vůbec poznáte, že jste úspěšní, co je měřítkem úspěchu?
j) Jaké jsou jednotlivé fáze postupu, čím začnete a jak budete pokračovat?

Často se říká, že větší šanci uspět v podnikání máte tehdy, pokud váš výrobek nebo služba uspokojuje lidské potřeby (jídlo, šaty, bydlení, opravy aut…), než pokud si vyberete obor, který míří na zbytná přání, módní nebo málo praktické věci, které lidé nijak nepotřebují, pouze chtějí mít. Tohle ale platí čistě teoreticky a čím dál tím míň, protože společnost bohatne a lidé si mohou dovolit mnohé, co nutně mít nemusejí. V praxi se můžete velmi dobře živit sestavováním horoskopů nebo skákáním z mostu na gumě, ačkoli ani jedno nikdo nijak zásadně nepotřebuje. Naproti tomu na trhu základních potřeb je obvykle plno. Nemusíme mluvit jen o nesmyslech. Například trh silných motorek se dávno přesunul z oboru levné dopravy do oboru drahé zábavy. Taková motorka stojí víc než auto, žere víc než auto, sveze se na ní jeden nebo dva a to ještě sotva pět měsíců v roce když zrovna neprší – a přesto ji každý druhý chlap chce mít. Čili docházíme k závěru, že podnikat můžete začít s čímkoli, co najde zákazníka, co umíte nebo se snadno dokážete naučit a co je legální.

OSVČ nebo S.R.O.?
Zásadnější otázka je, jakou vlastnickou formu bude vaše firma mít. Těch možností je celá řada, ale pro naprostou většinu lidí (zejména začátečníků z kategorie 50+) připadají prakticky v úvahu jen dvě: fyzická osoba (OSVČ – osoba samostatně výdělečně činná) a společnost s ručením omezeným (s.r.o.). Fyzická osoba může začít podnikat bez peněz, pokud to její předmět podnikání umožňuje (třeba na poradenství potřebujete v principu jen vědomosti nebo kontakty), k založení s.r.o. musíte složit základní vklad (nyní minimálně 200 tisíc korun, může vás na něj ale být několik společníků) a sepsat společenskou smlouvu, což taky něco stojí. Kromě různých daňových a jiných rozdílů je ale jeden rozdíl zcela zásadní. Fyzická osoba ručí za své podnikání celým svým majetkem, zatímco v s.r.o. ručíte omezeně, tedy do výše vašeho základního vkladu. Jinak řečeno, pokud neporušíte zákon, z toho, že se vaší firmě nedaří, pro vás neplyne nic horšího, než že nevyděláte a firma zkrachuje. Podnikáte-li v oboru neškodném a zejména pokud jsou vašimi zákazníky obyčejní lidé, je forma fyzické osoby nejlepším řešením. Sice i kadeřnice může teoreticky zákazníkovi ustřihnout ucho nebo vypíchnout oko, ale není to moc pravděpodobné a proti různým jiným rizikům se lze obvykle pojistit. Ovšem pokud jsou vašimi zákazníky velké firmy nebo podnikání nese rizika (například nesplnění termínu dodávky může znamenat miliónovou náhradu škody), je lepší a často i nezbytné, aby vaše firma byla právnická osoba, například s.r.o.