Krmiči holubů, nebo šedí panteři?

Naše videa

Za císaře pána

Ako sa varia halušky

Co vidím z okna ložnice

Dolina


Chvilka poezie

Co s partnerem v depresi

Úvodní stránka » Co s partnerem v depresi

Pokud lze věřit statistikám, depresí trpí asi 4 procenta lidí – tedy skoro stejně tolik, jako trpí cukrovkou, chorobami srdce nebo štítné žlázy. A když těžká deprese přepadne vašeho partnera, vašeho nejbližšího člověka, může být velmi náročné tomu vzdorovat. Nikdo nedokáže trvale snášet, pokud se na někoho neustále obrací a ten nereaguje, nereaguje adekvátně, nemá zájem. Budete mít pocit frustrace, opuštěnosti, ale i hněvu, protože váš partner vám ničí život. Můžete na něho křičet, ať kouká vstát z kanape a něco užitečného dělat, ale to nezabírá. Běžná představa o mnohých duševních chorobách totiž je, že kdyby ti lidé nechtěli být smutní a něco pořádného dělali, hned by je to přešlo. Jenže tak to obvykle nefunguje. Proto je tak těžké být partnerem někoho, kdo přestává zvládat stres a obtíže každodenního života.

Zejména je dobré si uvědomit, že deprese je nemoc. V okamžiku, kdy stav partnera začne ovlivňovat i vaši kvalitu života, musíte se nejprve postarat sami o sebe. Najít pro sebe radu a pomoc. Teprve pak můžete pomoci partnerovi. Může být těžké pochopit, že jeho chování a reakce nejsou důsledkem jeho nezájmu o vás nebo nedostatku vůle, protože jeho schopnost ovládat vlastní stav mysli je ve skutečnosti omezená. Křikem nebo tichou domácností mu nepomůžete.

Zejména byste měli partnera citlivě přimět, aby vyhledal odbornou pomoc. Je na místě mu v tom i pomoci, ale ne za jeho zády. „Zítra jdeš k doktorovi, už mě to s tebou nebaví!“ není nejlepší postup.

Vyhledávejte rozptýlení pro oba: sportovní aktivity, procházky, návštěvy, rodinné akce, kino, prostě cokoli. To je sice to první, co každého napadne, ale trochu to pomoci může. Když už partnera nedokážete přimět ke spolupráci, vyražte si občas někam sami, abyste přišli na jiné myšlenky a udrželi alespoň sami sebe v duševní kondici.

Neslibujte si zázraky, protože zbavit se deprese je obvykle dlouhodobější proces. Pokud ale zaznamenáte i nepatrné zlepšení, oceňte je. V určité situaci může být úspěch i to, že někdo vstane z postele a dá si sprchu.

Buďte trpěliví a s partnerem mluvte. I když třeba říká pořád dokola totéž, co už jste slyšeli, jemu může pomoci, že to má komu říct, že není se svými pocity sám.

Je těžké si partnerův nezájem nebrat osobně, ale je to třeba. Deprese je často způsobena prostě chemií v mozku, takže nezájem partnera třeba o sex nebo vůbec o cokoli není známkou jeho špatného vztahu k vám, prostě si jen nedokáže pomoci.

Na partnera nekřičte a zbytečně ho nekritizujte. To sice možná uleví vám, jemu to ale nijak nepomůže a jen to prohloubí jeho depresi. Taky obvykle nemá smysl snažit se mu depresi vymluvit, rozumně mu vysvětlit, že je to hloupost, protože normální je přece smát se. To funguje na princezny v pohádkách, ne v běžném životě.

Nepřehlížejte známky, že váš partner je na tom tak špatně, že by si mohl ublížit. Hysterici vykřikují, že vyskočí z okna, ale nikdy to neudělají. Deprimovaní lidé to ale dělají docela často. Pokud takové známky zaznamenáte, okamžitě zalarmujte lékařskou pomoc.

Jako všechny těžké nemoci, i deprese ovlivňuje nejen toho, kdo jí trpí, ale i jeho okolí a rodinu. Nenechte ho ale v tom, protože sám si obvykle nepomůže.

Články s podobnou tématikou:
Deprese
Biblioterapie – knížky na předpis
Migréna a muži
Věnujte se údržbě vlastní hlavy
Zimní deprese